Vanha hautausmaa

Salomonintie 5, 41660 Toivakka

Vanha hautausmaa sijaitsee kirkon ympärillä. Hautausmaa on perustettu vuonna 1872 ja se ympäröitiin hirsiaidalla. Ensimmäiseksi kirkkomaalle rakennettiin kellotapuli, jonka kello kuitenkin palveli vain vuoteen 1880 saakka. Tämän jälkeen rakennus toimi hautausmaan porttina ja sitä alettiinkin kutsua "läpikäytäväksi". Nimi johtunee siitä, että hautaussaatot kulkivat tapulin läpi hautausmaalle. Kellotapulia käytettiin myös väliaikaisena ruumishuoneena vielä 1900 -luvun puolivälissäkin.

Vanhaa hautausmaata on laajennettu kaksi kertaa. Ensimmäisen kerran jo 1900- luvun alussa, jolloin kirkkotontti ja hautausmaa liitettiin yhteen. Kirkkotontti ja vanhahautausmaa ympäröitiin riukuaidalla ja vanhan hirsiaidan puut käytettiin samaan aikaan perustetun uuden hautausmaan "läpikäytävään". Toisen kerran hautausmaata laajennettiin 1900 -luvun puolivälissä, jolloin kirkkomaan pohjoispäähän liitettiin lisäalue niin, että hautausmaasta tuli symmetrinen kirkon ollessa sen keskellä.

Sankarihauta-alue perustettiin vuonna 1940. Se sijaitsee kirkon ovelta katsottuna oikealla. Haudoille hankittiin valkoiset puiset ristit mutta pari vuotta myöhemmin pidettiin kivenajotalkoot ja ristit korvattiin kivilaatoilla. Kaatuneiden muistomerkki valmistui itsenäisyyspäiväksi 1963. Graniitista valmistettu muistomerkki on Pauli Koskisen käsialaa ja se kuvaa lumipukuista sotilasta.