Perinnejumalanpalvelus 28.8.2022

Perinnejumalanpalvelus Toivakassa

Toivakan kirkossa vietetään perinnejumalanpalvelusta 1800-luvun tapaan sunnuntaina 28.8. klo 10. Perinnejumalanpalveluksen toimittaa kirkkoherra Panu Partanen, kanttorina Hannu Ahopelto, suntiona Sinikka Jäntti. Mukana lisäksi seurakuntalaisista koottu esilauluryhmä.

Seurakuntalaisia pyydetään pukeutumaan vanhanajan vaatteisiin. Jos mahdollista, kirkkoon voi myös saapua entisajan tapaan: veneellä, hevosella, kävellen tai vaikkapa polkupyörällä. Kulkuneuvon tai pukeutumisen vuoksi ketään ei kuitenkaan kirkon ovelta käännytetä, se varmasti luvataan! Halutessaan kirkkoväki voi ottaa mukaansa eväitä, joita sitten nautitaan kirkonmenojen jälkeen pihamaalla.

1800-luvun jumalanpalvelus sisältää paljon tutunoloisia elementtejä, mutta vanhahtavan kielen lisäksi sävy on nykyistä enemmän ihmisen heikkoutta ja syntisyyttä painottavaa. Vanha kaava korostaa enemmän myös velvollisuutta kristillisen elämän käytännön toteuttamisessa ja Kristuksen seuraamisessa.

Perinnejumalanpalveluksessa käytetään nykyvirsiä, jotta seurakuntalaisilla on mahdollisuus osallistua aidosti jumalanpalvelukseen. Palveluksen kesto on n. 1 tunti, joten saarnan kesto tulee olemaan inhimillinen.

Perinnekirkkoja järjestetään ympäri Suomea. Toivakassa ei perinnekirkkoa ole järjestetty ainakaan yli 10 vuoteen. Tilaisuus on osa Toivakan kirkon 140-vuotisjuhlavuotta, joka huipentuu loppuvuoden juhlaviikkoon ja 2. adventin piispanmessuun.

2022-08-21 23:21:22.0