TOIVAKAN SEURAKUNNAN TOIMINTALINJAUS POIKKEUSOLOISSA 1.6.-31.7.2020

Seurakunnan tilaisuuksiin saa tulla ainoastaan terveenä. Tämä on tärkein varotoimi. Tämä tarkoittaa, ettei osallistujilla saa olla COVID-19 infektioon sopivia oireita (nuha, yskä, kurkkukipu, hengenahdistus, lihaskivut, kuume, pahoinvointi, ripuli). Seurakunta tekee parhaansa, mutta ei voi taata toiminnoissaan täysin tautivapaata aluetta.

1. Jumalanpalvelukset

Kesäkuun alusta jumalanpalvelukset ovat jälleen auki seurakuntalaisille ja järjestämme myös ehtoollisjumalanpalveluksia. Turvavälit ja hygienia huomioiden kirkossa saa olla kerrallaan yli 50 henkilöä. Suntio, pappi/diakoni ja kanttori valvovat istumajärjestyksen. Pappi ja suntio huolehtivat ehtoollisen jakamisen turvallisuudesta. Kolehdin kerääminen: ovella pois lähtiessä haaviin tai koriin.

Tämän ohella jumalanpalvelukset pyritään edelleen striimaamaan suorana sekä tallennetaan seurakunnan nettisivuille katsottavaksi.

2. Hautaukset

Hautauksiin voi osallistua yli 50 henkilöä edellyttäen, että turvallisuusohjeita noudatetaan. Seurakunnan työntekijöiden osallistumista muistotilaisuuksiin tarkastellaan tilannekohtaisesti. Huom! muistotilaisuuksia ja muita yksityistilaisuuksia koskee 50 henkilön osallistujarajoitus.

3. Muut kirkolliset toimitukset

Kirkkotilassa ja muissa seurakunnan tiloissa toteutettaviin kirkollisiin toimituksiin saa osallistua yli 50 henkeä edellyttäen, että turvallisuusohjeita noudatetaan. Perheen järjestämä kaste-, muisto- tai hääjuhla on yksityistilaisuus, jolloin vastuu on järjestäjillä ja sitä koskee 50 henkilön rajoitus.

4. Diakoniatyö

EU-ruokaa jaetaan Uuden pappilan pihassa joka toinen maanantai klo 10-12 (1.6. ; 15.6. ; 29.6. ; 13.7. ja 27.7.). Hakuaika sovitaan etukäteen diakonin kanssa. Hänen kanssaan voi keskustella muustakin avuntarpeesta (diakoni Elina Sarlund 040 716 4221, lomatuuraus siivooja-emäntä Sinikka Jäntti 040 522 7238).

5. Leirityö

Seurakunnan leirit/leiripäivät ovat tältä kesältä peruttu lukuun ottamatta rippileiriä. Rippileiri pyritään järjestämään suunnitelman mukaan heinäkuussa.

6. Kirkkoherranvirasto

Kirkkoherranvirasto auki normaalisti maanantaisin ja keskiviikkoisin klo 9-12, heinäkuussa ainoastaan maanantaisin.

7. Kirkko

Toivakan kirkko on auki tiekirkkona joka päivä klo 9-14 ajalla 1.6. - 16.8.2020.

8. Muu seurakunnan toiminta

Kesäkuussa kesälaulut kirkonmäellä keskiviikkoisin klo 13-14. Tilaisuudet ulkona, kirkon ympäristössä. Turvaetäisyydet ja sääolot huomioitava. Lomakauden vuoksi muuta säännöllistä viikkotoimintaa ei ole, pois lukien jumalanpalvelukset. Seurakunnan netti- ja Facebook –sivuilta löytyy hengellistä materiaalia.

9. Sielunhoito ja keskustelumahdollisuus

Seurakunnan työntekijät ovat käytettävissä sielunhoitoon ja keskusteluun muissakin kuin hengellisissä asioissa. Yksityisehtoollinen mahdollista. Kesällä huomioitava työntekijöiden loma-ajat, jotka ilmoitetaan nettisivuilla.

Seurakuntalaisten huoliin vastataan myös Kirkon Keskusteluavussa, valtakunnallisessa numerossa 0400 22 11 80 joka päivä, iltaisin kello 18–24. https://kirkonkeskusteluapua.fi/ Osoitteessa palvelee myös chat ma-pe kello 12–22. Operaattori veloittaa puhelusta liittymäsopimuksesi mukaisen hinnan (pvm/mpm)

Toivakassa 25.5.2020

Panu Partanen
kirkkoherra
panu.partanen@evl.fi

"Rohkaise minua, Henki, murenna pelkoni. Tässä maailmassa osoita paikkani."
(virsi 125)

2020-05-25 16:18:00.0