Omaiset vastaavat hautojen hoidosta

Vastuu hautojen hoidosta ja muistomerkin turvallisuudesta on hautaoikeuden haltijalla eli omaisilla. Haudan tulee olla siisti ja hautausmaan arvoa vastaavasti hoidettu. Haudan voi hoitaa itse tai antaa seurakunnan hoidettavaksi.

Omaisten hoitovelvoitteisiin kuuluu:

* Haudan kukka-alueen kunnossapito ja hoito niin, ettei haudalla kasva häiritsevästi rikkaruohoja. Yksivuotisten kesäkukkien istuttaminen ei ole pakollista, vaan hoidoksi riittää esimerkiksi monivuotisen perennan hoito. Puita ja pensaita haudoille ei saa istuttaa eivätkä istutukset saa levitä naapurihautojen puolelle.

* Haudalle hankitun muistomerkin hoito siten, että se on asennettu turvallisesti. Vinot ja kaatuneet muistomerkit voivat olla vaarallisia hautausmaan työntekijöille ja vierailijoille. Vino tai kaatunut muistomerkki tulee oikaista tai nostaa pystyyn.

Muistomerkki voi kallistua mm. routimisen tai arkun maatumisen seurauksena. Hautakivi tulee oikaista siten, ettei siitä aiheudu tapaturman vaaraa.

* Muistoesineistä huolehtiminen. Omaiset vastaavat haudalle tuoduista kukista, lyhdyistä ja muista koriste-esineistä. Särkymisvaaran vuoksi olisi hyvä välttää lasimaljakoiden tuontia haudalle. Muualle siunattujen muistomerkille voi jättää kynttilöitä ja kukkia.

Seurakunnan tarjoama kesähoito:

Seurakunnalta on mahdollista tilata hautojen kesähoito ottamalla yhteyttä kirkkoherranvirastoon. Otamme uusia hautojen kesähoitoja 30.4.24 saakka.

Seurakunta lähettää asiakkailleen hautainhoitolaskut huhtikuun aikana. Kun haudasta on tehty hoitosopimus, tulee asiakkaalle automaattisesti tarjous/lasku seuraavana keväänä ja sen maksamalla hoito jatkuu. Jos haudan hoidon haluaa katkaista , voi jättää laskun maksamatta. Hauta otetaan hoitoon, kun maksu on suoritettu. Hautainhoitolaskun tulee olla maksettuna 30.4.24 mennessä tai muutoin hoito siirtyy automaattisesti seuraavalle vuodelle 2025.

Hautojen hoidon hinnasto tarkistetaan vuosittain ja päätetään kirkkoneuvostossa. Voit myös tiedustella hintoja seurakunnasta , josta voit samalla myös varmistaa hautakivien lukumäärän.

Mahdollisista hoitoon, laskutukseen tai osoitteenmuutoksiin liittyvissä asioissa voi ottaa yhteyttä kirkkoherranvirastoon.