Musiikilla on merkittävä rooli jumalanpalveluksissa. Musiikki luo tunnelmaa ja antaa mahdollisuuden osallistua laulamalla jumalanpalveluksen toteuttamiseen.

Virsilaulu urkusäestyksellä on keskeinen osa seurakuntamme jumalanpalveluselämää. Virsien lisäksi messussa lauletaan liturgisia osia (vuorotervehdys, hymnit, rukoukset). Musiikki voidaan nähdä sekä vuoropuheluna seurakuntalaisten ja jumalanpalveluksen toimittavan papin välillä että vastauksena jumalanpalveluksen tapahtumiin. Seurakuntalaisten osuudet löytyvät virsikirjan takaosasta.

Virret ovat eri tilaisuuksissa käytettäviä hengellisiä lauluja.

Jumalanpalveluksissa käytetään myös monipuolisesti muuta musiikkia. Urut ovat perinteisesti kirkon pääsoitin. Se johtuu pitkältu historiasta, sillä vuosisatoja sitten urut olivat ainut soitin, jolla voitiin säestää suurissa tiloissa satojen ihmisten laulua. Urut ovat teknisesti ja musiikillisesti ylivoimaisesti monipuolisimmat verrattuna muihin soittimiin.

Jumalanpalveluksessa käytetään monipuolisesti myös muuta musiikkia. Virsien rinnalla käytetään paljon hengellisiä lauluja ja psalmi- tai soitinmusiikkia. Myös kuorot ja solistit tuovat oman panoksensa jumalanpalvelusten musiikkielämälle.

Jumalanpalvelusten musiikista vastaa kanttori. Hän valitsee käytettävän musiikin ja soittimet niin että ne sopivat jumalanpalveluksen luonteeseen.

Hae virsikirjasta

Virren numero