Toivakan kirkko –sukat

Toivakan kirkon kattomaalausten 50-vuotisjuhlavuoden kunniaksi toivakkalaistaustaiset Hanna-Kaisa Mäki-Kulmala ja Piia Puttonen-Hannila ovat suunnitelleet Toivakan kirkko –sukat.

Idea sukkien suunnitteluun syntyi ystävysten rakkaudesta villalankaan sekä Toivakan kirkon ainutlaatuiseen taiteeseen. Lopullisen sysäyksen projektille antoi kattomaalausten 50-vuotisjuhla, joka huipentuu 1. adventin juhlallisuuksiin.

Toivakan kirkko –sukkien malli henkii sekä ulkokuoren harmonista värimaailmaa että sisätilaa hallitsevan kuvakokonaisuuden värikkyyttä ja symbolien kirjoa. Sukan varressa näkyy kirkon julkisivu, nilkan kohdalta paljastuu puolestaan kristillisiä tunnuksia kuten risti, ankkuri, sydän ja kala. Jalkaterän punamustaan väriin kätkeytyvät kreikkalaiset kirjaimet alpha ja oomega sekä kallellaan oleva numero kahdeksan, matemaattinen ääretön. Näin sukat johdattelevat sen salatun maailman äärelle, jonka Pellervo Lukumies loihti Toivakan kirkon kattoon vuosina 1972-73.

Toivakan kirkko –sukista on tehty seikkaperäinen NEULONTAOHJE, joka löytyy myös seurakunnan netti- ja Facebook-sivuilta (ks. liite). Ohjetta ei saa käyttää kaupalliseen tarkoitukseen. Voit lahjoittaa seurakunnalle neulomiasi sukkia, jolloin niistä saatu tuotto menee diakonian ja lähetyksen hyväksi. Jaathan kokemuksesi Instagramissa aihetunnisteilla #toivakansrk sekä #toivakankirkkosukat .

Toivomme kaikkien käsityön ystävien tarttuvan toimeen ja neulovan itselleen ja/tai lähimmäiselleen sukat. Syksyn alettua ja iltojen pimetessä on oivallinen aika pistää puikot heilumaan ja valmistautua talveen tekemällä yhdessä villasukkataidetta!

Hanna-Kaisa Mäki-Kulmala
Piia Puttonen-Hannila