Hautajaiset

Surun kohdatessa

"On yli tuulten Sinulla valta. Vain Sinä nostat murheiden alta. Puoleesi huuto soi kaikkialta. Ehjäksi hoida."
(virsi 828:2)

Suurinta surua kannetaan hyvin yksin

Kun kuolema on tullut lupaa kysymättä lähelle ja on surun aika, voit kääntyä seurakunnan työntekijöiden puoleen. Pyrimme antamaan tukea surun ja ikävän keskelle sekä opastamaan käytännön asioiden hoitamiseen.

Hautaan siunaamisessa saatamme vainajan viimeiselle matkalle rukouksin ja Jumalan sanan lupauksiin turvaten. Rukoilemme myös voimaa tarttua kiinni ylösnousemuksen ja jälleennäkemisen toivoon.

[Toivakan seurakunnan hautajaisjärjestelyistä: avaa liitteenä oleva OPAS sivun alalaidasta.]

Kun läheinen on kuollut sovitaan siunaustilaisuuden ajasta ja tilavarauksista kirkkoherranvirastossa. Hautapaikasta sovitaan seurakuntamestari Seppo Soinisen kanssa. Ennen hautajaisia siunaava pappi tapaa omaisia ja silloin keskustellaan tarkemmin vainajan elämänvaiheisiin ja siunaustilaisuuden kulkuun liittyvistä asioista.

Myös kirkkoon kuulumaton voidaan siunata hautaan, jos omaiset sitä pyytävät ja sille on perusteita. Siunausta ei toimiteta, jos vainaja on eläessään ilmaissut, ettei hän halua kristillistä hautausta.

Kirkkoherranvirastossa omaiset voivat halutessaan tehdä seurakunnan kanssa haudanhoitosopimuksen (sopimusaika on yksi vuosi). Täältä löydät lisätietoa haudanhoidosta ja hautapaikoista ja hallinta-ajasta.

Toivakan seurakunnan opas hautajaistenjärjestelyistä (pdf)

Hautajaisten musiikista

----

Mitä tapahtuu läheiseni kuoleman jälkeen? Mille tahoille minun pitää ilmoittaa kuolemasta? Millaisia asiakirjoja tarvitsen asioiden hoitamisesta varten? Mitä pitää tehdä, jos läheinen kuolee ulkomailla tai hän on toisen maan kansalainen?

Läheisen kuolema on yksi elämän raskaimmista tilanteista. Samalla kun surevan omat voimat ovat vähissä, hänen on asioitava lukuisten tahojen kanssa, selvitettävä monia erilaisia kysymyksiä ja tehtävä isojakin päätöksiä.

Digi- ja väestötietovirasto julkaisi toukokuussa Läheisen kuolema -nettioppaan, joka ohjaa läheisensä menettänyttä eteenpäin askel kerrallaan.

Oppaaseen pääset tästä: Läheisen kuolema - Suomi.fiLinkki avautuu uudessa välilehdessä