Konfirmaatio

Rippikoulun jälkeen vietettävä konfirmaatio merkitsee vahvistamista. Saatuaan rippikoulussa opetusta kastettu tunnustautuu Jeesuksen opetuslapseksi ja yhtyy samaan uskontunnsutukseen, jonka vanhemmat ja kummit lausuivat kastetilaisuudessa.

"Herra kädelläsi asua mä saan,
turvallisin käsi päällä maan.
Siellä kaikki saavat uuden sydämen,
rauhan annat haavat sitoen.
Onneni on olla Herraa lähellä,
turvata voin yksin Jumalaan.
Onneni on olla Herraa lähellä,
tahdon laulaa hänen teoistaan."

Virsi 517:1

Seurakuntamme käytännön mukaan konfirmaatio toimitetaan kirkossa ehtoollisjumalanpalveluksen eli messun yhteydessä. Yleensä konfirmaatiomessuissa on paljon väkeä, joten sukulaisten ja ystävien kannattaa tulla kirkkoon ajoissa.

Kuten kastepäivänään, konfirmoitavat puetaan valkoisiin pukuihin eli alboihin. Ne muistuttavat kasteen armosta.

Konfirmaatiomessussa nuoret siunataan apostolisella siunauksella, jolla heidät siunatiin jo kasteen yhetydessä. Tähän siunaamiseen kutsutaan mukaan kummit, jotka saavat opastuksen ennen messun alkua.

Valokuvauksen ja videoinnin suhteen on syytä kirkossa harjoittaa malttia, jotta konfirmoitavat ja tilaisuuden harras ja pyhä luonne eivät häiriinny. Suosituksena on, että mahdollinen kuvaaminen tapahtuisi omalta paikalta ilman salamavaloa. Parhaita kuvia saa yleensä konfirmaatiomessun jälkeen ulkona kirkon pihalla.
Seurakunta tilaa kirkkoon valokuvaajan, joka ottaa "virallisen" yhteiskuvan. Hän varautuu myös yksityiskuvien ottoon. (Tarkat kuvaukseen liittyvät tiedot annetaan konfirmaatioharjoituksen yhteydessä)

Konfirmaation jälkeen nuori saa käydä itsenäisesti ehtoollisella. Konfirmaatio on edellytyksenä myös sille, että hän voi toimia kummina, 16 vuotta täytettyään äänestää kirkollisissa vaaeleissa ja asettua ehdokkaaksi seurakunnan luottamustoimiin (kirkkovaltuusto, kirkkoneuvosto, työalojen vastuuryhmät).

Konfirmoidut albat päällä