Lapuan hiippakunnan koronaohjeita 6.10.2020

PERUSTASO

Yleiset ohjeet

• Jää kotiin, jos tunnet vähäisimpiäkään flunssaoireita.
  • Muista turvaväli.
  • Käytä kasvomaskia, jos turvaväliä ei voi pitää.
  • Pese käsiä usein ja huolellisesti.
  • Yski hihaan tai nenäliinaan.
  • Jos epäilet tartuntaa, mene testiin.
  • Asenna Koronavilkku puhelimeesi.
  • Muista vastuullisuus töissä ja vapaa-ajalla.
  • Huolehdi omaehtoisesta karanteenista tarvittaessa.

Kokoontumisrajoitukset

Yli 50 ihmisen kokoontumisissa edellytetään hygienia- ja turvaväliohjeiden noudattamista. Osallistujien tai seurueiden välille on turvattava mahdollisuus 1–2 metrin turvavälien pitämiseen. Jonotustilanteissa ihmisiä tulee muistuttaa ja auttaa turvavälien pitämisessä. Järjestäjän pitää ohjeistaa osallistujia turvaväleistä ja hyvästä käsihygieniasta sekä tarjota mahdollisuus käsien puhdistamiseen.

Jumalanpalvelukset, toimitukset ja muut tilaisuudet

Seurakuntia kehotetaan noudattamaan aluehallintovirastojen ja sairaanhoitopiirien määräyksiä sekä yleisötilaisuuksien järjestämistä koskevien velvoitteiden että niitä koskevien suositusten osalta. Kaikissa tilaisuuksissa ja kokoontumisissa huolehditaan hygieniasta, turvaväleistä ja opastuksesta. Paikalle tullaan vain terveenä. Huolehditaan hyvästä ilmanvaihdosta, lyhennetään tilaisuuksien kestoa ja vähennetään laulamista. Ehtoollisella huolehditaan hygieniasta erityisen hyvin. Tarkempaa ohjeistusta löytyy piispojen ohjeesta 1.6.2020Linkki avautuu uudessa välilehdessä.

Kirkon lähetysjärjestöillä on huoli kolehtivarojen pienenemisestä. Kolehdin kerääminen jumalanpalvelusten päättyessä ovilla on johtanut siihen, että paikoitellen kolehdit ovat tuottaneet jopa vain 10 % normaalista. Tuomiokapituli suosittelee ensisijaisesti käytettäväksi pitkävartista kolehtihaavia tai lyhytvartista haavia, jolla kolehti kerätään turvavälit ja hygienia huomioiden. Kolehtihaavin kierrättäminen kädestä käteen ei tule kysymykseen. Jos kolehtihaavien käyttäminen ei ole mahdollista, voidaan järjestää erillisiä keräyspisteitä.

Vastaanottotoiminta ja kotikäynnit

Seurakuntalaisia voidaan tavata vastaanottotilassa tai kotikäynnillä, kun huolehditaan turvaohjeiden noudattamisesta. Tapaaminen voidaan hoitaa myös ulkotilassa, puhelimella tai verkossa. Vapaaehtoistoiminnassa noudatetaan samoja periaatteita.

Kasvomaskit

Maskin käyttöä suositellaan joukkoliikenteessä ja niissä julkisissa tilanteissa, joissa turvavälien pitäminen ei ole mahdollista. Suositus koskee yli 15-vuotiaita tilanteissa, joissa lähikontakti kestää yli 15 minuuttia. Lisäksi suositus koskee koronavirustestiin hakeutuvia henkilöitä ja riskialueilta Suomeen saapuvia matkustajia.

Kasvomaskia voi käyttää alueellisen viranomaisen suosituksen mukaan myös muissa tilanteissa, joissa lähikontaktien välttäminen ei ole mahdollista. Paikalliset terveysviranomaiset toteavat, onko maskisuositus alueella voimassa.

Matkustaminen

Kotimaan matkailussa tulee noudattaa terveys- ja turvallisuusohjeita. Kaikkea matkustamista tulee välttää sairaana. Matkan aikana pitää välttää tarpeettomia fyysisiä kontakteja. THL ylläpitää listoja matkustuksen suhteen turvallisista ja ei-suositeltavista maista. Terveysviranomaiset voivat määrätä testeihin tai karanteeniin tarvittaessa.

KIIHTYMISVAIHE

Perustason ohjeiden lisäksi:

Kokoontumisrajoitukset

Paikallisviranomaiset voivat asettaa tarkempia kokoontumisrajoituksia.

Etätyösuositus

Etätyötä suositellaan niillä alueilla, joilla viranomaisten toteamana koronatilanne on kasvussa.

Kasvomaskit

Koronaepidemian kiihtymisvaiheessa kasvomaskin käyttöä suositellaan vahvasti joukkoliikenteen lisäksi myös julkisissa sisätiloissa ja yleisötilaisuuksissa, joissa lähikontakteja ei voida aina välttää. Tämä koskee myös kirkkojen ja muiden uskonnollisten yhteisöjen tiloja. Tilaisuuden järjestäjää suositellaan varaamaan maskeja osallistujille.

LEVIÄMISVAIHE

Perustason ja kiihtymisvaiheen ohjeiden lisäksi:

Kasvomaskit

Kasvomaskien käyttöä suositellaan vahvasti aina joukkoliikenteessä ja muissa julkisissa liikennevälineissä, sekä aina julkisissa sisätiloissa ja yleisötilaisuuksissa.

Alueelliset viranomaiset voivat jokaisessa vaiheessa antaa alueellaan omia täydentäviä tai rajatumpia suosituksia, jotka perustuvat niiden omaan riskinarviointiin. Siksi on erittäin tärkeää, että seurakunnat pitävät kiinteää yhteyttä paikallisiin viranomaisiin.

OHJEET

​​​​​​​Tuoreimmat yleiset ohjeet

THL
https://thl.fi/fi/web/infektiotaudit-ja-rokotukset/ajankohtaista/ajankohtaista-koronaviruksesta-covid-19Linkki avautuu uudessa välilehdessä

AVI
http://www.avi.fi/web/avi/aiheetLinkki avautuu uudessa välilehdessä

Valtioneuvosto
https://valtioneuvosto.fi/tietoa-koronaviruksestaLinkki avautuu uudessa välilehdessä

Tuoreimmat kirkon omat ohjeet

evl.fi
https://evl.fi/uutishuone/pinnalla-nyt/koronavirusLinkki avautuu uudessa välilehdessä

Sakasti
https://sakasti.fi/kriisit-ja-varautuminen/nain-varaudut/koronavirusLinkki avautuu uudessa välilehdessä

Sakastissa ennen 1.6. annetut ohjeet koskevat valmiuslain soveltamisen aikaa. 1.6.2020 lähtien annetut ohjeet liittyvät nykytilanteeseen.

2020-10-09 16:20:58.0